B-Efficient nieuws – Maart 2022

Learning agility  of het belang van het ontwikkelen van een capaciteit voor snel leren in een onvoorspelbare en steeds veranderende wereld ("VUCA-wereld": Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous).

"De analfabeten van de 21e eeuw zullen niet degenen zijn die niet kunnen lezen of schrijven, maar degenen die niet kunnen leren, afleren en opnieuw leren." Future Shock, Alvin Toffler (1970.

Behendigheid is een begrip dat zijn oorsprong vindt in de sport.  Het kan worden gedefinieerd als het vermogen om snel te bewegen en van richting te veranderen.

Het vereist van de atleet reflexen, coördinatie, evenwicht, snelheid en een reactie op een plotse verandering in de spelsituatie.

De atleet moet in theorie in staat zijn te kijken naar wat er om hem heen gebeurt (informatieverzameling) en daarop te reageren door zijn lichaamshouding te veranderen met behoud van evenwicht en controle.

Wendbaar zijn is effectief zijn in een situatie die een snelle actie vereist, zoals het scoren van een doelpunt.

Naar analogie is leervaardigheid in organisaties het vermogen en de bereidheid om snel te leren.  

Het betekent bereid zijn om te leren, af te leren en opnieuw te leren om zich aan te passen aan voortdurend veranderende omstandigheden.

De Covid-19-crisis heeft aangetoond hoe de wereld van de ene dag op de andere drastisch kan veranderen. Tijdens deze periode van grote turbulentie konden sommige organisaties zich dankzij learning agility snel aanpassen en hun voordeel doen met de nieuwe omgeving.

Volgens het Korn Ferry Institute is learning agility meer dan ooit een sleutelcompetentie voor managers en bedrijfsleiders die in een onvoorspelbare omgeving opereren. 

Het bezit van leervaardigheid betekent dat de leider kan:

- Afleren van oude overtuigingen en praktijken die niet meer relevant zijn voor het hedendaagse bedrijfsleven. 

- Nieuwe en complexe situaties analyseren door verder te kijken dan wat reeds bekend is en door ongerelateerde informatie te integreren.

- Innovatieve oplossingen ontwikkelen in een onbekende en onzekere omgeving.

Daartoe moet de leider openstaan voor plotselinge of onverwachte veranderingen en flexibel zijn.

Volgens Dr. Kenneth P. De Meuse(1)  zijn we allemaal in staat om leniger te worden in ons leren als we de wil daartoe hebben en als we blijk geven van nauwgezetheid en doorzettingsvermogen.

Hier zijn 7 meetbare vaardigheden om als leider leervaardigheid aan te tonen:

  1. Interpersoonlijke relaties

Anderen begrijpen en goed kunnen samenwerken met verschillende mensen, vertrouwen wekken en anderen constructief inzetten om de doelstellingen van de organisatie te bereiken.

We zijn vaak terughoudend om hulp te vragen omdat dit als een teken van zwakte zou kunnen worden opgevat. Het uitwisselen van ervaringen en het delen van kennis met andere managers, bijvoorbeeld, kan echter veel valkuilen vermijden. Deze uitwisselingen kunnen, als ze goed gebeuren, ook helpen om de andere persoon te waarderen. 

2. Het cognitieve perspectief

Problemen anders conceptualiseren en ze vanuit een holistisch, uniek en strategisch perspectief bekijken.

Het essentiële verschil tussen "een experiment" en "een leerervaring" is de tijd die wordt genomen om achteraf na te denken.  Wat kan uit de ervaring worden geleerd, wat moet worden veranderd of verbeterd?  Stel vast wat goed werkte en wat niet.

3. Milieubewustzijn

Wees volledig oplettend in uw omgeving, attent op veranderende omstandigheden en benader ze zonder oordeel, en reguleer uw emoties effectief. Voor veel actiegerichte leiders kan het moeilijk zijn om stil te staan en de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn (zonder oordeel en interpretatie).

4. De wil om uit te blinken

Gemotiveerd door uitdagingen, het zoeken van moeilijke opdrachten, vindingrijk zijn en dingen gedaan krijgen. 

5. Zelfbewustzijn

Begrijp uzelf goed, uw capaciteiten, zwakheden, overtuigingen, waarden en persoonlijke doelstellingen.

6. Ruimdenkendheid

Nieuwsgierig, leergierig, openstaand voor nieuwe situaties en voortdurend op zoek naar innovatieve (soms riskante) benaderingen om resultaten te bereiken.

Een ander belangrijk element van learning agility is het geloof dat we kunnen veranderen en ons kunnen ontwikkelen.  Het is in feite een mentaliteit die elke nieuwe ervaring en zelfs mislukking als een leermogelijkheid ziet.

Vraag onszelf af wat we van nieuwe situaties leren: Wat zijn onze sterke en zwakke punten? Welke kansen grijpen we aan? 

7. Ontvankelijkheid voor feedback

Actief feedback vragen en aanvaarden, de merites ervan in overweging nemen en corrigerende maatregelen nemen.

Regelmatige feedback, uit verschillende bronnen, is essentieel om te bepalen waar je mee moet beginnen, stoppen, veranderen of doorgaan. Om feedback vragen kan (in het begin) moeilijk lijken, maar met oefening kan het een geschenk worden, een goudmijn.

Leervermogen verwerven betekent: - de wereld anders bekijken, - anders denken, - zijn gewoontegedrag veranderen, - nieuwe benaderingen uittesten, - uit zijn comfortzone stappen.  Het vereist moed, inspanning en doorzettingsvermogen.

Elke nieuwe situatie is een kans om nieuw te leren, te experimenteren en je persoonlijk te ontwikkelen als leider, werknemer of individu. Heb vertrouwen in jezelf en je vermogen om te slagen, zelfs in deze tumultueuze tijden.

 

"Een vogel die op een boom zit, is nooit bang dat de tak breekt, want zijn vertrouwen is niet op de tak, maar op zijn vleugels.

 

Wat biedt B-Efficient aan?

B-Efficient is TALENTx7 gecertificeerd en biedt organisaties de mogelijkheid om de verschillende facetten van learning agility van hun managers en leiders te beoordelen en te ontwikkelen.  Zeven-factoren model van learning agility (De Meuse & Feng, 2015).

Alle werknemers hebben talent. Het soort talent en de hoeveelheid verschilt gewoon van persoon tot persoon.

Seven-factor model of learning agility (De Meuse & Feng, 2015) :

Het TALENTx7-assessment meet zeven specifieke gebieden van leiderschapstalent. Deze talentgebieden hebben betrekking op een concept dat 'learning agility' wordt genoemd. Learning agility is het vermogen en de bereidheid om snel te leren en die lessen vervolgens toe te passen om goed te presteren in nieuwe en uitdagende leiderschapssituaties.

Iedereen heeft een zekere mate van leervaardigheid. En als we willen, kunnen we meer ontwikkelen.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met een hogere leervaardigheid succesvoller zijn in management- en leiderschapsposities dan mensen met een lagere leervaardigheid.

Een groeiend aantal organisaties over de hele wereld heeft de afgelopen 10 jaar learning agility gebruikt om leiderschap te beoordelen, te identificeren, te selecteren en te ontwikkelen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met :

B-Efficiënt, per email : info@b-efficient.be  of per telefoon : +32 474 96 97 91


[1] "Dr. Ken De Meuse - TALENTx7 Assessment." https://thetalentx7.com/dr-ken-de-meuse/.